کلینیک قلب من

جامع ترین منبع اطلاع رسانی سلامت قلب و عروق

0912 126 0 275
info@Ghalbeman.ir
کلینیک قلب من | رژیم غذایی جنرال موتورز

رژیم غذایی "جنرال موتورز GM"

رژیم غذایی GM، که قبلاً به رژیم غذایی "جنرال موتورز" معروف بود در حقیقت یک رژیم غذایی منسجم و همه جانبه نیست و گفتن رژیم غذایی به آن شاید صحیح نباشد. این رژیم غذایی بیشتر یک دستورالعمل کوتاه مدّت است که می تواند در مدّت یک هفته به میزان 5 تا 7 کیلوگرم وزن شما را کاهش دهد. برخلاف رژیم های غذایی که در آنها به حد کافی به تنوع و کیفیّت غذاها توجه شده است، این رژیم بیشتر برپایه حذف غذاهای پرکالری و استفاده از میوه ها و غذاهای فاقد انرژی استوار است و به نظر می رسد هدف از طرّاحی این رژیم غذایی بیشتر "کاهش وزن" است تا حفظ سلامتی بدن و قلب و عروق.

شما در هیچکدام از منابع علمی و معتبر علوم تغذیه این رژیم غذایی را مشاهده نخواهید کرد. علت این امر نبود مطالعات علمی کافی و اثبات اثربخشی این رژیم غذایی است. با اینحال بسیاری از پزشکان و متخصصین تغذیه این رژیم و دستورالعمل غذایی را توصیه می کنند و تعداد زیادی از افراد هم از این رژیم استفاده کرده اند و از اثرات آن رضایت داشته اند. به نظر می رسد در کنار معایب این رژیم، می توان از آن به عنوان شروع یک تغییر مهمّ در سبک زندگی افراد و ایجاد انگیزه اولیّه برای کاهش وزن بیشتر در افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، استفاده کرد.


رژیم غذایی جنرال موتورز


رژیم غذایی GM

 رژیم غذایی GM، عبارت است از توصیه غذایی برای 7 روز. در این 7 روز شما باید حتماً از غذاهای توصیه شده در هر یک از روزها استفاده کنید و از غذاهایی که نباید بخورید، اجتناب کنید. هدف اصلی از این توصیه ها کاهش وزن در حد 5 تا 7 کیلوگرم است. ظاهر رژیم کمی عجیب به نظر می رسد ولی غذاهایی که باید در این 7 روز استفاده نمایید، عجیب تر هم هستند.

محتویات رژیم غذایی GM

 نوع غذاها و میوه هایی که در این رژیم غذایی توصیه شده اند، عجیب نیست و شامل ترکیبات غذایی روتین است ولی ترکیب این غذاها و میوه ها باهم عجیب است و با روش استفاده روتین از آنها، متفاوت به نظر می رسد. اگرچه این روش و تغییر در مصرف غذاها به صورت موقّتی و برای 7 روز است ولی اگر بعد از آن قصد ادامه این رژیم غذایی را داشته باشید، این رژیم می تواند تصّور شما از میوه ها و ترکیب غذاها و میوه ها را به هم بزند.

در این رژیم چیزی به نام "زمان مناسب" مصرف غذا وجود ندارد و شما می توانید در هر زمان و ساعتی از روز غذا بخورید. موضوعی که لازم است حتماً رعایت کنید این است که هر کدام از میوه ها و غذاها را باید در همان روزی که توصیه شده اند، و به همان روشی که باید آنها را ترکیب نمایید، استفاده کنید و از تغییر نوع و ترکیب غذاها و میوه های روزها اجتناب نمایید.

نکته جالب رژیم GM، عدم محدودیّت در مقدار غذای مصرفی است. شما در این رژیم می توانید به هر میزان از غذایی که در همان روز توصیه شده است، استفاده کنید. علّت این آزادی در مصرف غذاها و میوه ها، کم بودن میزان کالری آنهاست. شما می توانید بدون نگرانی از میزان کالری دریافتی روزانه خود، به هر میزان که اشتها داشتید یا گرسنه بودید، از غذاها و میوه های توصیه شده در همان روز مصرف کنید.

اگر در بین وعده های غذایی روزانه احساس گرسنگی شدید داشتید، در این رژیم غذایی اجازه دارید از "سوپ جنرال موتورز" استفاده نمایید. این سوپ کم کالری که از کرفس ، گوجه فرنگی ، پیاز ، فلفل دلمه ای و کلم درست می شود، انرژی زیادی ندارد ولی می تواند شما را از گرسنگی ناشی از رژیم غذایی نجات دهد.

افراد گیاهخوار می توانند در روزهایی که پروتئین های حیوانی در رژیم غذایی وجود دارد، به جای پروتئین گوشت قرمز، مرغ یا ماهی از منابع گیاهی مانند برنج قهوه ای، سویا یا پنیر استفاده کنند. در غیر این حالت توصیه می کنم دست به ترکیبات رژیم غذایی GM نزنید. این رژیم به حد کافی تنوع در مواد غذایی و میوه ها دارد و تغییر اساسی در آن می تواند اثربخشی این رژیم غذایی را از بین ببرد.

جزییات رژیم غذایی GM بصورت زیر است:

روز اول

روز اول مخصوص میوه هاست. شما اجازه دارید به هر میزان که تمایل دارید از انواع میوه ها -بجز موز و انبه- استفاده نمایید. اگرچه برای کاهش وزن بیشتر خربزه و هندوانه بیشتر توصیه می شوند ولی ترجیح خاصی در بین میوه ها وجود ندارد.

روز دوم

روز دوم اختصاص دارد به مصرف سبزیجات. شما در روز دوّم می توانید به هر میزان که تمایل داشتید از سبزیجات چه بصورت خام، چه بصورت پخته شده (بدون روغن) استفاده نمایید. ترجیح بر این است که "سیب زمینی" را صرفاً در وعده صبحانه میل نمایید.

روز سوم

روز سوم شما می توانید هم از میوه ها -بجز موز- و هم از سبزیجات-بجز سیب زمینی- استفاده نمایید. به دلیل اینکه کربوهیدرات لازم از میوه ها تأمین می شود، سیب زمینی قدغن است.

روز چهارم

در این روز می توانید شیر و موز میل کنید. 6 عدد موز بزرگ یا 8 عدد موز کوچک. در مورد شیر 3 لیوان شیر کامل یا کم چرب -تا 2درصد چربی- توصیه می شود. برای ناهار یک کاسه سوپ سبزیجات مجاز است - Cabbage soup.

روز پنجم

روز پنجم مخصوص مصرف "پروتئین" است. در این روز شما می توانید از گوشت قرمز، گوشت سفید مرغ و ماهی استفاده نمایید. علاوه بر این مجاز هستید 8 عدد گوجه فرنگی کامل مصرف نمایید. هم چنین استفاده از سوپ در روز پنجم مجاز است.

روز ششم

در این روز می توانید هر قدر که میل دارید از انواع گوشت های قرمز، سفید و ماهی استفاده کنید. همچنین مصرف سبزیجات به میزان دلخواه البته به استثنای سیب زمینی، ذرّت و نخود فرنگی مجاز است.

روز هفتم

در آخرین روز رژیم GM مصرف برنج قهوه ای، میوه ها، آبمیوه های طبیعی و انواع سبزیجات مجاز هستند.

موارد مثبت این رژیم غذایی

 علیرغم همه انتقادات و علایم سوأل در مورد این رژیم غذایی، رعایت دستورالعمل GM دارای فواید و نکات مثبتی است که عبارتند از:

ترکیبات غذایی سالم

 حتی اگر منظور نظر ابداع کنندگان این رژیم هم چیز دیگری بوده باشد، مهم ترین مزیت این رژیم استفاده از ترکیبات غذایی سالم و مفید است. ستون اصلی این رژیم غذایی عبارت است از سبزیجات، میوه ها، گوشت قرمز، سفید، ماهی و سوپ سبزیجات. بنابراین علیرغم ترکیب غذایی عجیب و غریب این رژیم، اجزاء و جزییات غذایی آن سالم و مفید هستند.

عدم محدودیت کالری

 نکته جالب در مورد این رژیم غذایی عبارت است از نبود محدودیت در میزان غذای مصرفی و کالری دریافتی در تمام روزهای رژیم غذایی. اگرچه نویسندگان باهوش این رژیم می دانستند که میوه ها و سبزیجات توصیه شده از میزان کالری زیادی برخوردار نیستند ولی با اینحال حتی در روزهایی که شما مجاز به استفاده از پروتئین و گوشت هستید، هیچگونه محدودیتی در اندازه غذای مصرفی و یا نگرانی در مورد اضافه کالری مصرفی نخواهید داشت. 

اگرچه این موضوع می توان برای افرادی که روزانه کالری دریافتی خود را کنترل می کنند نگرانی ایجاد نماید ولی به نظر می رسد در مجموع روزهای این رژیم غذایی نباید نگران اضافه کالری دریافتی باشند. البته این موضوع در افرادی که در طول روز مرتباً احساس گرسنگی می کنند و لازم است به دفعات معده خود را پر کنند، می تواند موجب خوشحالی و مسرّت باشد.

کاهش وزن قابل توجه

 در افرادی که این رژیم را رعایت کنند، در طول یک هفته کاهش وزن در حدود 5 تا 7 کیلوگرم ایجاد خواهد شد. اگرچه این رژیم غذایی در طولانی مدّت شاید مناسب به نظر نرسد ولی کاهش وزن اولیه با این رژیم غذایی می تواند با افزایش انگیزه افراد برای رعایت بیشتر محدودیت های غذایی در آینده به کاهش وزن بیشتر کمک نماید. بسیاری از افراد که تمایل دارند تا از رژیم های غذایی به منظور کاهش وزن استفاده نمایند، می توانند در شروع تغییر برنامه غذایی خود از این رژیم و کاهش وزن آن بهره مند شوند.

 

موارد منفی رژیم GM

 تصور نکنید که رژیم غذایی GM با توجه به موارد مثبت بالا، می تواند یک رژیم غذایی مناسب و قابل ادامه باشد. به نظر میرسد این رژیم غذایی دارای نکات منفی بیشتری نسبت به نکات مثبت است. وظیفه ما اطلاع رسانی در مورد موارد مثبت و منفی این رژیم غذایی به شماست. نکات منفی دستورالعمل غذایی جنرال موتورز عبارتند از:

کوتاه بودن آن

 طول مدّت این رژیم غذایی فقط 7 روز است. معلوم نیست که آیا فرد بعد از آن باید بازهم این رژیم را هر هفته ادامه دهد؟ آیا می تواند به فواصل مثلاً هر ماه یک هفته این رژیم را داشته باشد؟ یا اصلاً فقط برای یک بار توصیه شده است؟

به هر حال به نظر می رسد حتی اگر شعار اصلی این رژیم غذایی که کاهش 7 کیلوگرم وزن در یک هفته است، با رعایت آن بدست آید آیا امکان حفظ آن در طولانی مدّت وجود دارد یا خیر؟ 

ترکیب عجیب

 از ترکیب عجیب و غریب این رژیم مشخص می شود که رعایت آن صرفاً برای یک هفته مقدور و عقلانی است. این رژیم به حد کافی فاقد ترکیبات اصلی غذایی است که ادامه آن را در طولانی مدّت، غیر ممکن و آسیب رسان بسازد. بنابراین ادامه این رژیم در طولانی مدّت به ویژه برای نوجوانان، جوانان و افراد در سنین رشد توصیه نمی شود.

نداشتن پشتوانه علمی کافی

 هدف از رعایت رژیم و دستورالعمل غذایی خاص عبارت است از افزایش سلامتی بدن، کاهش بیماریهای ناشی از اضافه وزن و چاقی و همچنین استفاده از ترکیبات غذایی سالم و فاقد ضرر برای بدن. هیچکدام از این اهداف در مورد این رژیم غذایی تاکنون اثبات نشده است. این رژیم غذایی بیشتر برای کاهش وزن در کوتاه مدّت طراحی شده است و رعایت کوتاه مدّت آن می تواند صرفاً برای شروع برنامه کاهش وزن مورد استفاده قرار بگیرد و نباید از این رژیم غذایی در طولانی مدّت انتظار بهبود سلامت و کاهش بیماریهای قلبی را داشت.

 


با توجه به موارد مثبت و منفی این رژیم غذایی به نظر می رسد این دستورالعمل تغذیه ای صرفاً برای یک هفته در افرادی که اضافه وزن قابل توجهی دارند و تمایل به رعایت رژیم های غذایی برای کاهش وزن دارند، مناسب باشد. ادامه طولانی مدّت این رژیم غذایی می تواند آسیب زا باشد و در بلند مدت لازم است از دستورات غذایی که ترکیبات ضروری برای بدن را جبران می کنند، مد نظر باشد.

برچسب ها: رژیم غذایی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.
 
برچسب‌ها