کلینیک قلب من

جامع ترین منبع اطلاع رسانی سلامت قلب و عروق

0912 126 0 275
info@Ghalbeman.ir
کلینیک قلب من | 9 روش کاهش مصرف نمک

9 روش کاهش مصرف نمک

 

1- انتخاب درست و هوشیارانه غذا

 بر خلاف آن چه بیشتر مردم فکر می کنند منبع اصلی نمک مصرفی شما نمکدان روی میز غذا نیست. بیشتر نمکی که ما می خوریم - تا 70 درصد آن - داخل غذا است. این میزان در غذا های رستورانی و کنسروی بیداد می کند.

2- برچسب روی مواد غذایی را بخوانید

برای خواندن آن چه بر روی برچسب محتویات مواد غذایی نوشته است، وقت بگذارید. مقدار سدیم موجود در غذا معمولا به صورت میلی گرم و درصدی از میزان وعده غذایی بر روی برچسب نوشته شده است. شما مجبور نیستید هر آن چه داخل بسته بندی ریخته شده است را بخرید. سعی کنید مواد غذایی با میزان سدیم کمتر از 5 درصد را تهیه کنید. غذای حاوی سدیم 20 درصد و بالاتر تفاوتی با سم ندارد. شما برای خودکشی می توانید راه های آسان تری را امتحان کنید. در برخی از برچسب ها از عباراتی مانند کم نمک و بدون نمک هم استفاده می شود.

 

3- حواس تان به نمک غذا های آماده باشد

 شاید شما هم از آن دسته افراد هستید که به غذای آماده و اصطلاحا فست فود علاقه دارید. اگر امکان پذیر است بدون خجالت از فروشنده و آشپز بخواهید که نمک زیادی به غذای شما نزند. می توانید با سالاد در کنار غذا اثرات سمی نمک غذای آماده را کاهش دهید. اگر غذای آماده یا کنسرو شده قابل شستن است، قبل از مصرف حتما با آب آن را بشورید تا نمک آن در حد امکان شسته شود.

4- اسنک

اگر عادت به خوردن چیپس و پفک دارید باید بدانید که به اندازه دو برابر نیاز روزانه شما نمک دارند. شما می توانید به راحتی آن ها را با چیپس میوه و سبزی یا ذرت بو داده بدون نمک جایگزین کنید.

5- غذای آماده و کنسرو شده

از غذاهای کنسرو شده پرهیز کنید. در این غذا ها برای حفظ مواد غذایی و طعم غذا از نمک زیادی استفاده می شود. تن ماهی همان ماهی سفارش شده نیست. نمک و روغن فراوان این غذا ها می تواند موجب به هم خوردن سلامت بدن و قلب گردد.

6- سایر طعم ها

از طعم دهنده های دیگر به غیر از نمک استفاده کنید. از میوه ها ، گیاهان و ادویه می توانید استفاده کنید. از لیمو، نارنج و لیمو ترش استفاده کنید. پودر زنجبیل و سیر هم انتخاب های خوبی هستند.

 

غذاهای کم نمک

7- نمک دان

نمک دان را از سفره و میز غذا دور نگه دارید. متاسفانه جایگاه نمک دان در اکثر خانه ها بر روی میز غذا یا در کنار سفره است. نگه داشتن نمکدان در کابینت و استفاده موردی از آن یک راه حل ساده است.

8- مشاوره با پزشک

اگر شما به سایر مواد غذایی جایگزین نمک حساسیت دارید یا اگر فکر می کنید برای شما مضر است، در اولین ویزیت با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

9- متخصص تغذیه

اگر وقت کافی دارید یا از روش های دیگر بهره کافی نبرده اید، متخصصین محترم تغذیه می توانند بیشتر به شما کمک نمایند.

 

برچسب ها: نمکتغذیه سالم
دسته ها: تغذیه و قلب من

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.
 
برچسب‌ها