کلینیک قلب من

جامع ترین منبع اطلاع رسانی سلامت قلب و عروق

0912 126 0 275
info@Ghalbeman.ir
کلینیک قلب من | ادم و تورم مچ پا در اثر مصرف قرص آملودیپین

ادم و تورم مچ پا در اثر مصرف قرص "آملودیپین"

آملودیپین یکی از داروهای موثر و مهم در درمان فشارخون بالا است. این دارو از خانواده داروهای بلوک کننده کانال کلسیم است که باعث شل شدن و کاهش انقباض عروق بدن می شوند. در اثر این شل شدن عروق ، مقاومت عروق در برابر انقباض قلب و جریان خون کم شده و فشارخون کاهش پیدا می کند.

داروهای بلوک کننده کلسیم مانند نیفدیپین (آدالات) و آملودیپین از داروهای پرکاربرد در درمان فشارخون بالا و هم چنین گرفتگی عروق کرونر قلب هستند. با اینحال مصرف این داروها با عوارضی همراه است که تورم و باد کردن مچ پا یکی از آنها می باشد.

ادم مچ پا

 علایم ورم پا 

تورم پا عارضه شایع داروهای بلوک کننده کانال های کلسیم ، بویژه آملودیپین است. این تورم معمولا به دلیل جاذبه در ناحیه مچ و روی پا ایجاد می شود ولی در مواردی که شدید باشد می تواند ساق و ران پا را هم درگیر سازد. در مواردی حتی تورم در دستها و صورت هم گزارش شده است. پیدایش ادم و تورم به دنبال آملودیپین وابسته به دوز است یعنی هرچه میزان مصرف دارو بیشتر باشد ، میزان تورم هم بیشتر خواهد بود. در برخی از بیماران بعد از چند روز از شروع مصرف دارو علایم ایجاد می شود ولی در بسیاری از بیماران شاید بیمار برای چند سال علایمی نداشته باشد و یکباره دچار تورم و علایم ناشی از آملودیپین گردد.

سایر عوارض آملودیپین عبارتند از سردرد ، احساس سبکی در سر ، سرگیجه ، احساس تپش قلب ، احساس سیاهی رفتن چشم در زمان بلند شدن از زمین ، حملات افتادن و سنکوپ.

لازم است در صورت بروز تورم پا به دنبال استفاده از آملودیپین ، مصرف دارو را قطع نکنید. شاید لازم باشد پزشک شما با کم کردن میزان داروی مصرفی مشکل شما را برطرف کند. در صورتی هم که لازم است دارو قطع شود حتما باید با تعویض دارو و همزمان استفاده از داروی دیگری برای کنترل فشارخون بالا همراه باشد. قطع کردن خودسرانه دارو می تواند به عدم کنترل فشارخون بالا و عوارض ناشی از آن منجر شود.

آیا در بیمارانی که از آملودیپین استفاده می کنند ، ورم پا همواره ناشی از دارو است؟

پاسخ این سوال منفی است . لازم است بدانید که ورم پا می تواند نشانه نارسایی قلب ، نارسایی کبد و کلیه ، کم کاری تیرویید یا فشار بالای شریان ریه باشد و لازم است قبل از نسبت دادن علایم به قرص آملودیپین ، علایم شما توسط پزشک معالج شما بررسی گردد.

دوز توصیه شده داروی آملودیپین

آملودیپین در قرصهای 2.5 ، 5 و 10 میلی گرمی در دسترس است. دوز معمول برای شروع مصرف 5 میلی گرم در روز است که می توان تا حداکثر 10 میلی گرم در روز هم آن را افزایش داد. در افراد مسن ، لاغر و ضعیف معمولا با دوز 2.5 میلی گرم آغاز می شود. مصرف بیش از حد دارو می تواند علاوه از ادم پا به سایر علایم مسمومیت با آملودیپین منجر شود.

علایم مسمومیت با آملودیپین

یبوست

گیجی

خواب آلودگی

ضربان قلب کم

اشکال در تمرکز

اشکال در صحبت کردن

ضعف و بیحالی شدید

افزایش قند خون 

و تهوع

در صورتی که شما یکی از داروهای مهار کننده کانال کلسیم مانند آملودیپین ، وراپامیل یا دیلتیازم را مصرف می کنید و علایم ذکر شده را تجربه کردید لازم است بلافاصله با پزشک خود مشورت نمایید.

راه های درمان ورم ناشی از آملودیپین

درمان این عارضه به شدت علایم بیمار بستگی دارد. در بسیاری از بیماران تورم به دنبال مصرف آملودیپین اندک بوده و اذیتی برای بیمار ایجاد نمی کند. در این موارد با توجه به کنترل بودن فشار خون توصیه می شود داروی بیمار قطع نشده و همراه با رعایت نکاتی دارو ادامه یابد. این نکات عبارتند از کاهش مصرف نمک ، کاهش مدت زمان ایستادن یا آویزان کردن پاها از صندلی یا مبل و قرار دادن بالش در زیر پاها موقع نشستن و استراحت کردن.

برخی از بیماران به محصولات تولیدی یک برند یا شرکت دارویی خاص حساسیت بیش از حد نشان می دهند و تعویض شرکت تولید کننده دارو می تواند به کاهش و از بین رفتن علایم کمک نماید.

اگر علایم شدید بوده و به صورت تورم زیاد و تنگ شدن کفش باشد لازم است با نظر پزشک ضمن توصیه های ذکر شده در بالا ، از میزان مصرف داروی آملودیپین کم شده و حتی در مواردی آملودیپین با داروی دیگری جایگزین گردد. برخی از پزشکان در کنار کاهش میزان دارو از قرص های دفع کننده نمک و مایعات مانند تریامترن اچ یا هیدروکلرتیازید هم استفاده می کنند. 

در موارد تورم بسیار شدید یا بروز ناگهانی و یکباره علایم لازم است علل دیگر ادم پا مانند نارسایی قلب و کلیه هم مد نظر بوده و بررسی شوند.

دسته ها: ادم و تورم

دیدگاه های بازدیدکنندگان

قلب من 24 فروردین 1400 - 17:55

مريم خانم سلام
اگر تورم پاي ايشون در يك طرف است، لازم است در قدم اول لخته خون و DVT رو با سونوگرافي رد كنيد. اگر لخته خون نبود براي تغيير دارو با پزشك معالج شون صحبت كنيد.

مریم 21 فروردین 1400 - 13:11

سلام
پدرم قرص لوزارتان و آملودیپین و فروزومایید و نیتروگلیسیرین و اتورواستاتین را مصرف میکند و حدود یک ماه است که پای راستش ورم کرده و بیشتر شده میخواستم بپرسم علتش چیست ایا قرص آملودیپین را میتوان حذف کرد که ورم کم شود ؟

قلب من 23 اسفند 1399 - 21:21

سلام خانم مجاهدی
تورم علاوه از دارو به ویژگیهای بدن فرد هم مربوط می شود ولی در بیماران که استفاده می کنند برند Norvasc و Amlober از بقیه کمتر بوده است.

زهرا امیرمجاهدی 23 اسفند 1399 - 16:14

سلام ببخشین طبق تجارب شما استفاده از قرص آملویپین کدام شرکت ممکن است ورم پا را کاهش دهد .من آریا استفاده میکنم. اینطور که دیگران هم نوشتند آریا بیشتر باعث ورم پا شده . لطفا اگه میدونید. راهنمایی کنید. ممنون

قلب من 20 اسفند 1399 - 23:04

سنکوپ به معنی کاهش موقت هوشیاری است. سنکوپ همان غش کردن است که یک فرد در حالت نشسته یا ایستاده به صورت ناگهانی بیهوش شده و بر روی زمین می افتد. در سنکوپ بعد از چند ثانیه یا دقیقه علایم بهبودی پیدا می کند.

زهرا امیرمجاهدی 15 اسفند 1399 - 01:02

سلام از عوارص که گفتین سنکوپ یعنی چی ؟ خطر مرگ؟ منم ورم پا دارم پای چپ بیشتر . آملودیپین ۵ وانالاپریل ۲۰ استفاده میکنم. دو هفته ای پرهیز نکردم ترشی شور خوردم . بعد از اون ورم پاها شروع شد

كلينيك قلب من 14 دی 1399 - 18:32

جناب مكرمي شما بايد از نظر وجود لخته خون (DVT) بررسي شويد. ادم يك طرفه در اثر اين داروها كمتر ايجاد مي شود. لازم است در اولين فرصت توسط پزشك معالج خود ويزيت و سونوگرافي انجام دهيد.

رحمن مکرمی 08 دی 1399 - 04:13

من فشار خون دارم قرص های متعدی را دکتر عوض کرد الآن آملودیپین۵آریا روز یکی و شبها همراه قرص ۸۰والزامین میخورم دوسالی میشود و پای راستم تورم دارد و دیگر کفش نمیپوشم.خیلی کم راه میروم کف پایم حالت کشیدگی و سوزش دارد از گرما سوزش پایم خیلی درد ناک میشود.نمیدانم چه باید انجام دهم وزنم هم بالاست۱۲۴کیلو.راهنمایی بفرمائید متشکرم

قلب من 06 آذر 1399 - 20:12

با سلام
آملوبر نوعی آملودیپین تولید شرکت "اکتوور" است. میزان تورم پای آن به نسبت آملودیپین های دیگر ، مختصری کمتر است.

صفیه میر زایی 05 آذر 1399 - 01:47

آیا املو بر همون عوارض املو دیدین رو داره؟؟

مدير سايت 06 آبان 1399 - 14:12

آيا بيمار شما قبلا از نظر نارسايي قلب بررسي شده اند؟ در مواردي كه با قطع دارو تورم از بين نمي رود به احتمال زياد علت تورم مربوط به بيماريهاي ديگري مانند نارسايي قلب يا نارسايي كليه است و لازم است قبل از درمان از جهت تشخيصي بررسي شوند.

fatek 05 آبان 1399 - 23:47

پدرم قرص آملودیپین را مصرف کرده و مچ پا ورم کرد که کفش نمی توانست بپوشد
پزشک قرص را قطع کرده اما ورم از بین نرفته
دارویی هست که این ورم از بین برود

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.
 
برچسب‌ها